Einde seizoen 2019

Ook seizoen 2019 is weer bijna afgelopen. Helaas was oktober een natte maand en hebben we niet veel kunnen rijden. Gelukkig was het niet altijd slecht en heb ik op een vrije donderdag een mooie route door het Gooi kunnen rijden. De route ging langs de Loosdrechtse plassen, het Muiderslot, door Naarden Vesting en door Huizen. Weer heerlijk gereden en veel duimen omhoog gezien. De auto rijdt erg lekker en heeft ook geen last meer van olielekkage. Als laatste rit flink wat kilometers gemaakt en afgesloten met de bekende dijkenrit. De teller staat nu op 15.173 km. Afgelopen week heb ik de auto weer grondig gewassen en winterklaar gemaakt: met de accu eruit netjes onder een hoes gezet, alweer verlangend naar het voorjaar….

Geplaatst in Bouw Mille Miglia | Reacties uitgeschakeld voor Einde seizoen 2019

Nieuwe schokbrekers

We hebben de smaak weer aardig te pakken met al 1000 kilometer gereden dit jaar. Vrij in het begin van het seizoen heb ik nieuwe schokbrekers van Burton gemonteerd. Deze zijn een stuk soepeler dan de Monroes die ik er eerst op had. Het was even wennen maar ik ben zeer tevreden; de auto rijdt nu veel soepeler over de weg en het “verstappen” in de bochten komt nu niet meer voor. Wel heb ik nog geëxperimenteerd met de bandenspanning, en met 1,8 Bar in de banden rijdt de auto erg lekker. Tevens heb ik weer de olie ververst en een nieuw oliefilter gemonteerd.Nieuwe schokdempers

Geplaatst in Bouw Mille Miglia | Reacties uitgeschakeld voor Nieuwe schokbrekers

We mogen weer rijden

Eind februari waren er dagen met heerlijke temperaturen tot wel 20 graden en dan mag je helaas nog niet met de auto de weg op. Dan is het eindelijk, eindelijk maart en is het een stuk kouder, met ook nog eens kans op regen. Toch heb ik vandaag mijn eerste rit van het nieuwe seizoen gereden! Er waaide wel een frisse wind maar met een klein zonnetje erbij was het helemaal niet verkeerd, op de bekende dijkentocht. De motor startte snel en loopt prima, alle nieuwe onderdelen werken goed. Het was weer genieten.

Geplaatst in Bouw Mille Miglia | Reacties uitgeschakeld voor We mogen weer rijden

Weer aan de motor gesleuteld

De afgelopen weken ben ik aan het sleutelen gegaan om opnieuw de keerring van de uitgaande as te vervangen. Ook de koppelingsplaten moesten vervangen worden, aangezien door de lekkage er olie op de platen was gekomen. Verder heb ik nog het toplager, de pakkingen van de carburateur, de kachelbediening, uitlaatklemmen en de remblokjes vervangen. Met het blok uit de auto halen heb ik al ervaring…. Dit was na een paar uurtjes sleutelen klaar. Op de workmate kon ik makkelijk de drukgroep verwijderen en daarna het vliegwiel. Om het vliegwiel tegen te houden heb ik nog een handig stukje gereedschap gekocht. Het toplager vervangen ging gelukkig makkelijk met een stukje versnellingsbak-as. Eerst het lager vol spuiten met vet, daarna het passende asje ervoor en na enkele tikken daarop kwam het toplager eruit. Hierna kon ik de keerring vervangen door een origineel exemplaar. Vervolgens het vliegwiel weer terug zetten met nieuwe trekbouten en tenslotte de koppelingsplaten en een nieuwe drukgroep. Ook het vervangen van de carburateurpakkingen gaat gelukkig makkelijk wanneer de motor eruit is. Daarna heb ik alles weer teruggezet in de auto, en vervolgens nog nieuwe uitlaatklemmen en nieuwe remblokjes gemonteerd. De ventilator heb ik ook onder handen genomen en mat zwart gespoten. De auto zit weer in elkaar en is er helemaal klaar voor om vanaf maart de weg op te gaan: ik heb er zin in!

Geplaatst in Bouw Mille Miglia | Reacties uitgeschakeld voor Weer aan de motor gesleuteld

Einde seizoen 2018

En dan zijn we al weer aan het einde van seizoen 2018! Wat is dit jaar snel gegaan en wat hebben we prachtig weer gehad. Het is een heerlijke nazomer geweest; afgelopen dinsdag was het zelfs nog ruim 18 graden. Deze dag ruim 150 km gereden en de teller op 12012 gezet. Ondanks al die mooie ritten heb ik weinig geschreven deze periode. Niet dat er weinig gebeurd is…

In het begin van het seizoen heb ik wat rare problemen gehad met de motor: bij het loslaten van het gaspedaal steeds knallen in de uitlaat en als de motor warmer werd dan sloeg deze nogal eens af als ik de koppeling intrapte. Niet echt ontspannen rijden zo. Ik heb toen een keer Competition 102 getankt en daarna waren de problemen weg. Wel vreemd, aangezien ik de jaren hiervoor altijd probleemloos V-Power getankt heb. Competition 102 is wel een stuk duurder dus toch maar weer V-Power tanken. Na een paar tankbeurten verder weer dezelfde problemen en weer opgelost na het tanken van Competition 102. Het lijkt er toch op dat er iets veranderd is aan de V-Power benzine. Als volgende test nog een paar keer BP Ultimate getankt en dit gaat tot nu toe nog prima; ik merk nog geen verschil met de Competition als brandstof – alleen in de prijs.

Helaas heb ik vanaf maart al last van een frozen shoulder links en dit beperkt me flink in het lekker kunnen sleutelen aan de auto. Nu moeten er deze winter toch echt wat zaken gedaan worden aan de auto: de schuif voor de verwarming is kapot gegaan en moet vervangen worden, de motor moet er weer uit om nogmaals de keerring te vervangen. Daarnaast moeten de koppelingsplaten vervangen worden, aangezien er door het lekken van de keerring olie op de platen is gekomen. De koppeling schokt nu heel erg als ik een tijdje gereden heb.

Deze middag heb ik toch nog wat kunnen knutselen aan de auto: ik heb de kabels voor de verwarming eruit gehaald en even gesmeerd aangezien deze wel erg stroef liepen. Dit is waarschijnlijk de reden geweest waarom de schuif van de verwarming stuk is gegaan. En  eindelijk ben ik begonnen om mallen te maken van de deur voor de binnenbekleding. Zou het er deze winter dan toch eindelijk van komen…? Eerst maar de lekkage van de motor oplossen en dan zien we wel verder!

Geplaatst in Bouw Mille Miglia | Reacties uitgeschakeld voor Einde seizoen 2018

10.000 KM!

Wat hebben we al mooi weer gehad dit voorjaar! We hebben al enkele heerlijke ritjes gemaakt en vandaag de teller op 10.000km gezet. De rit was lekker dicht bij huis, maar we hebben toch nog enkele weggetjes gereden waar we nog nooit geweest waren. Prachtige uitzichten en kleine weggetjes door de weilanden bij Oss, onder meer.
Eerder deze maand, op 5 en 6 mei, mocht de auto nog mee met Jan en Coosje naar de CitroMobile. Ze stond daar mooi gepoetst in de stand van Eendenspul. De auto werd zelfs nog herkend door verschillende bezoekers als de auto van deze blog – dat maakt ons stiekem toch echt wel trots!

Geplaatst in Bouw Mille Miglia | Reacties uitgeschakeld voor 10.000 KM!

Heerlijk het is weer Maart

Het is weer maart met in de eerste week wel erg lage temperaturen en een zéér koude wind; niet echt lekker weer om met de auto te gaan rijden. Gelukkig was het gisteren wel mooi weer en heb ik de auto onder de hoes vandaan gehaald en de accu erin gezet. De motor startte redelijk vlot en liep meteen zonder te stotteren. Eerst maar eens even tanken aangezien de tank bijna leeg is. Gelukkig geeft de meter vervolgens netjes aan dat de tank vol zit, dus dat is alvast een verbetering in vergelijking met vorig jaar! Als openingrit van dit seizoen rijd ik mijn favoriete dijkentocht; het was weer genieten.
Afgelopen winter heb ik helaas niet veel aan de auto kunnen doen. Wel heb ik een chromen strip in de grille gemonteerd en het Citroën logo.
Vandaag heb ik een klusje gedaan dat ook al lang op het verlanglijstje staat: het deel achter de grille mat zwart spuiten. Eerst de auto goed afgeplakt en daarna twee laagjes verf aangebracht. Na twee uur drogen heb ik de kranten weer verwijderd en het resultaat is prima! Nu nog een dagje goed laten drogen en dan mag de grille er weer op.

Geplaatst in Bouw Mille Miglia | Reacties uitgeschakeld voor Heerlijk het is weer Maart

Einde seizoen 2017

Dit jaar hadden we helaas niet zo’n mooie nazomer als vorig jaar. Toch heb ik nog wel wat mooie ritjes kunnen maken en afgelopen maandag heb ik de teller op 9008 Km gezet. Het was mijn streven om de 9000 Km dit jaar te halen en dat is me dus net gelukt. Maandag was het wel wat frisjes en toen de zon rond half vijf achter de wolken verdween werd het toch best koud. De voorspellingen voor komende weken zien er niet goed uit wat de temperatuur betreft en ik ben bang dat een ritje er dit jaar niet meer van gaat komen. Binnenkort gaat de accu er weer uit en gaat de hoes om de auto. Ik ben van plan deze winter de auto goed te controleren op losgetrilde onderdelen en waar nodig de bouten en moeren te vervangen. En misschien – als ik écht tijd over heb – ga ik beginnen met de binnenbekleding!

Geplaatst in Bouw Mille Miglia | Reacties uitgeschakeld voor Einde seizoen 2017

Losse onderdelen…

En dan is het alweer juli! Wat gaat de tijd toch snel: het is alweer twee maanden geleden dat ik de Dam tot Dam rit gereden heb. Een prachtige rit en erg gezellig met andere kitcar bezitters. Ook voor het eerst een langere rit op de snelweg gemaakt; in de ochtend was het nog erg fris en de motor kwam maar net op temperatuur maar reed toch netjes 110 km/u. Op de terugweg ging het nog beter en gaf de GPS aan dat ik 123 km/u reed; de motor was nu goed warm gereden en de temperatuur was in de middag gelukkig wat hoger dan in de ochtend.
Dan heeft de auto ook nog last gehad van losse onderdelen: op een middag na een rit duw ik de auto de garage in en hoor een vreemd geluid wat erger wordt als ik de auto aan de achterkant inveer. Bij controle van de vering bleek dat de schokbrekerbout rechtsachter bijna uit de draagarm was getrild. Dat was even schrikken, meteen alles even losgemaakt en gecontroleerd of het schroefdraad niet beschadigd was. Gelukkig geen schade en na het schoonmaken heb ik alles weer goed vast gezet. Vervolgens heb ik natuurlijk ook de andere drie schokbrekers gecontroleerd en deze zaten nog goed vast.
De week daarna tijdens een rit hoorde we een bonkend geluid, en ook weer rechtsachter. Het geluid was afhankelijk van de snelheid, dus kon het niet de schokbreker zijn. We waren gelukkig bijna thuis. Op de oprit het achterwiel gedemonteerd en toen was het duidelijk waar het vandaan kwam; de moeren van de flens waren los gekomen. Gelukkig was ik er vlug genoeg bij en heb ik alles weer vast gezet met een momentsleutel.
Vorige week, tijdens een mooi ritje over de dijken, hoorde en zag ik iets van de auto vallen, natuurlijk direct gestopt en proberen het deurtje te openen. Meteen was duidelijk wat ik verloren was: de deurklink… dat was toch wel een tijdje zoeken in de berm voordat we alle onderdelen gevonden hadden! Weer thuis heb ik de deurklink weer gemonteerd en het boutje voorzien van loctite. Ook de bijrijders kant heb ik meteen gedaan aangezien hier ook de klink wat los zat.

En tenslotte: eindelijk heb ik de tijd genomen om de vloerbedekking in de auto te maken. Toch een flinke klus aangezien eerst de stoelen en het hulpframe eruit moeten om daarna de vloerbedekking te plaatsen en passend te maken. Het zoeken en maken van de gaten voor het hulpframe was een lastig klusje, maar het is gelukkig wel goed gelukt. Ziet er strak uit!

Geplaatst in Bouw Mille Miglia | Reacties uitgeschakeld voor Losse onderdelen…

Knutselen aan de auto

Afgelopen week heb ik de benzinetank bijna leeg gereden en de laatste liters heb ik met een handpomp uit de tank gehaald. Daarna heb ik de auto aan de achterkant, bij de achteras, omhoog gekrikt en met as-steunen goed vast gezet. Op deze manier kon ik redelijk makkelijk de tank demonteren. Bij het eruit halen van de benzine meter was meteen duidelijk waarom de meter niet meer werkte: de vlotter zat vol met benzine. Voor alle zekerheid even de nieuwe meter aangesloten en deze werkt prima. Daarna heb ik alles weer ingebouwd en de tank zit nu weer onder de auto. Afgelopen zondag even tanken en gelukkig gaf de meter weer aan dat de tank vol zit. Hierna een lekker tochtje gemaakt met de auto. Maandag mocht de auto weer naar de garage voor de APK en alles was weer prima in orde: geen speling meer op de fuseepen. Vanaf nu is het om de twee jaar keuren aangezien de auto 30 jaar is geworden.

Geplaatst in Bouw Mille Miglia | Reacties uitgeschakeld voor Knutselen aan de auto